FANDOM

Trä Redigera

Trä används normalt till klubbor, påkar och stavar. Vissa primitiva kulturer tillverkar spjut och pilar med träspetsar, dvs "bara" en vässad kant på en trästav. Sådana vapen får skada och BV minskade med -3.

Sten Redigera

Vissa primitiva kulturer tillverkar vapen av sten. Dolkar, Hjälmkrossare, Spjut och Pilar är de vanligaste vapnen som kan tillverkas av sten. BV för stenvapen minskas med -1. Skadan är dock densamma som vanliga vapen.

Brons Redigera

Brons är en legering av koppar och tenn. Man kan se det som föregångaren till järn. Efter att järnet började användas insåg de flesta att järnet var överlägset bronset som vapen och rustningsmaterial. Det finns dock fortfarande bronsvapen ovh -rustningar, både som lämningar efter gamla tider, och nytillverkade vapen och rustningar i brons eftersom brons ser lite trevligare ut än järn.

Bronsvapen och rustningar kan användas av magiker som vill använda rustnignar och vapen i kombination med magi, eftersom fysisk kontakt med järn av någon outgrundlig anledning gör det omöjligt att använda magi. De flesta magiker brukar dock föredra vapen som trävastavar och liknande och att inte använda någon rustning alls.

Eggvapen av brons får sin skada minskad med -1. Alla vapen får sin BV minskat med 2. Rustningar av brons får sin ABS minskat med 2. Priset för bronsföremål är 80% av de vanliga.

Mithril Redigera

Mithril är en metall som så gott som endast dvärgar känner till hur man hittar och bearbetar. Den är lätt, tålig, hård, enkel att förtrolla och vacker, men väldigt svårarbetad för någon som inte känner till de rätta teknikerna. Dvärgarna bevakar dessa rätta tekniker mycket svartsjukt och noggrant och gör sitt yttersta för att hålla dessa hemliga.

Så gott som alla typer av vapen och rustningar kan tillverkas av mithril. Eggvapen och pilar får sin skada ökad med 1. Alla vapen och sköldar får sin BV ökad med 2. Rustningar av mithril får sin ABS ökad med 1. Alla föremål tillverkade av mithril får sin vikt minskad med 50% jämfört med motsvarande järnföremål. Mithrilföremål är (även för dvärgar) mycket ovanliga och kostar ofta uppemot 20 gånger mer än "vanliga" föremål av järn.

Endast dvärgsmeder med B-FV 5 kan tillverka mithrilföremål.

Silver Redigera

Silver är en tung och spröd metall som normalt inte gör sig så bra som material i vapen och rustningar. Vissa varelser är dock speciellt sårbara mot just silver av någon anledning, och därför tillverkas ibland vapen av silver.

Vanliga vapen att göra av silver är Dolkar, Hjälmkrossare, Knogjärn, Morgonstjärna, Stridsgissel, Slungstenar, Pilar, Spjut och ibland silveröverdrag till trästavar. Vapen av silver får sitt BV minskat med 2, vikt multipliceras med 1,5, och priset multiplicerat med 9.

Linne Redigera

Vissa vapentillverkare kan göra väldigt tjocka harnesk av linne. Med rätt behandling kan dessa harnesk ge samma skydd som härdat läder (ABS 4) men med hälften av vikten jämfört med en härdad läderrustning.

Drakskinn & Draktänder Redigera

Det går att tillverka rustningar och sköldar av drakfjäll. En rustning av drakfjäll väger som en läderrustning men har samma ABS som draken hade (vanligtvis ABS 10) Drakfjäll kan dessutom inte skadas av eld eller syra.

En sköld av drakfjäll fungerar i stort sett som en vanlig sköld, fast den har ett BV på 23, och kan dessutom parera eldkvastar, eldbesvärjelser och syra.

Draktänder är lätta att använda som spjutspetsar. En spjutspets tillverkad av draktand ger +2 i skada.

Utrustning av drakfjäll och draktänder är ovärderliga och förekommer sällan eller aldrig på öppna marknader. Ska man köpa en måste man först hitta någon som är villig att sälja den, och det är inte sällan man får betala 1000 gånger det normala priset eller mer, om man ens har turen att hitta någon som vill sälja sina ovärderliga skatter.

Slumpartad wiki