FANDOM

VINDPIL är en Besvärjelse ur magiskolan Animism.

Den har skolvärde 6

Det är en Fysisk Besvärjelse

Den har en räckvidd på FV*2 Rutor per effektgrad

Dess varaktighet är FV*1 SR per effektgrad.

Besvärjelsen VINDPIL kräver att magikern har tillgång till en pil eller något liknande lätt, avlångt föremål med en spets. Spetsen får inte vara gjord av järn. Magikern behöver håll i pilen när besvärjelsen kastas. Lyckas besvärjelsen börjar pilen sväva framför magikerns ansikte med spetsen bortifrån magikern. Magikern kan nu välja att skjuta iväg pilen mot ett valfritt mål som hen ser. Så länge magikern ser sitt mål så kommer pilen att träffa, det går inte att parera, ducka eller springa åt sidan för att undvika pilen. Däremot så kan målet skydda sig med magi, till exempel VIRVELSKÖLD.

När pilen träffar kommer den göra 1T10+Effektgrad i skada. Rustningar sänker skadan med sin ABS.

Det är möjligt att fästa små lappar eller väldigt lätta föremål på pilen, precis som med "vanliga" pilar man skjuter med en båge. Det kan tänkas vara ett sätt att skjuta meddelenaden till en person som är inlåst i ett tornfängelse med fönster, eller något sådant.

Om magikern kastar besvärjelsen och inte väljer att skjuta iväg pilen innan varaktigheten går ut så faller pilen till marken framför henom.

Tillbaks till listan över animism-besvärjelser Redigera
Till Listan över allmänna besvärjelser Redigera
till listan över elementarmagi-besvärjelser Redigera
Till listan över mentalism-besvärjelser Redigera

Slumpartad wiki