FANDOM

SYN är en besvärjelse från magiskolan Mentalism

Den har skolvärde 9

Den påverkar bara magikern.

Den har en varaktighet på FV*1 SR per effektgrad.

Besvärjelsen SYN kan användas för att se vad som sker eller har skett på en plats magikern känner till och som finns inom 120 meter från magikern. Lyckas besvärjelsen så kommer magikern veta exakt vad som händer på platsen hen vill undersöka i detta nu, som om magikern var där och såg vad som hände.

Det går också att använda SYN på en plats som magikern inte känner till, men då måste magikern vara inom 30 meter från platsen.

Varje extra effektgrad utöver den första ger magikern kunskap om vad som hänt på platsen hen undersöker 1 dygn bakåt i tiden. Varje effektgrad ger kunskap om ännu 1 dygn bakåt i tiden, så för att veta vad som hänt den senaste veckan behövs 8 effektgrader (1 för att få veta vad som händer just nu, även om magikern redan vet det, och 7 till för att få veta vad som hänt det senaste 7 dygnen. )

Besvärjelsen SYN kan också ge information om föremål. Om magikern kastar besvärjelsen SYN på ett föremål hen håller i kommer hen få veta vem som ägt föremålet, eller hur man använder föremålet. Varje effektgrad ger kunskap om ännu en tidigare ägare, eller ännu ett sätt att använda föremålet.

Slutligen så kan besvärjelsen SYN användas för att ta reda på vilka magiska ord eller gester som krävs för att aktivera ett magiskt föremål. Varje effektgrad som kastas på föremålet ger magikern 10% chans att få veta vilka ord eller gester som krävs. Denna användning av besvärjelsen kan man dock bara göra en gång per föremål. Försöker man och misslyckas måste man höja sitt FV i SYN med minst 1 poäng innan man får försöka igen.

Tillbaka listan över mentalism-besvärjelser Redigera
Till listan över elementarmagi-besvärjelser Redigera
Till listan över animism-besvärjelser. Redigera
Till listan över allmänna besvärjelser Redigera

Slumpartad wiki