FANDOM

Ett viktigt stridsvärde är STY-Krav. Detta värde visar hur stark en person måste vara för att kunna hantera det.

Är STY-Kravet lägre än din STY kan du använda vapnet med en hand. Väljer du att använda vapnet med två händer iallafall komemr du göra 1T2 extra i skada när du anfaller.

Är STY-Kravet högre än din STY kan du ändå använda vapnet ganska obehindrat om du hanterar det med BÅDA händerna. Använder du ändå bara en hand minskas din CL med -1 för varje poäng som saknas.

Är STY-Kravet mer än dubbelt så hög som din STY kan du inte använda vapnet i strid överhuvudtaget.

Är STY-Kravet markerat med en * (asterisk) så gäller STY-kravet både STY och STO. Detta gäller tillexempel Tvåhandssvärd.

Alla projektilvapen utom slunga KRÄVER tvåhandsfattning, även om din STY skulle vara hög nog för att du skulle kunna använda det med en hand.

Om en skölds STY-Krav är högre än din STY kan du fortfarande bära den i strid men du kan inte parera med den. Den hänger från din arm och skyddar sköldbenet. Sköldar kan aldrig hanteras med två händer, du måste hålla den med en hand.

Det går inte att ta emot ett anfall i en arm och sedan greppa vapnet med båda händerna samma SR när man ska anfalla, även om man har handlingar kvar.

Det går inte att använda två händer på ett vapen om man samtidigt bär en sköld.

Slumpartad wiki