FANDOM

En Ruta är en måttenhet i Drakar och Demoners regler.

En ruta är 1,5 meter lång och bred, och i de fall en person rör sig lodrätt även 1,5 meter hög.

Anledningen till att många avstånd mäts i rutor istället för meter är för att underlätta spelandet av strider i DoD. Strider spelas med fördel på en golvplan med ett rutnät och med små tennfigurer eller liknande som representerar rollpersoner och SLP:er och eventuellt föremål som representerar terräng och hinder. Detta för att ge en bättre överblick för spelarna över vad som händer mer exakt i strider. rutorna på golvplanen motsvarar som sagt 1,5 meter, och många saker som händer i strider mäter avstånd i rutor, så vill man veta hur långt en karaktär kan springa eller kasta ett vapen eller liknande på en SR så behöver man bara räkna antalet rutor mellan sin karaktär och sitt mål på golvplanen.

Vill man inte spela med dessa fysiska hjälpmedel går det bra att låta bli också. Multiplicera alla förekomster av avtåndsmått i rutor med 1,5 för att få fram avstånden i meter istället, ifall din spelgrupp känner sig mer bekväm att tala om meter istället för rutor.

Slumpartad wiki