FANDOM

Räkning är en sekundär färdighet i DoD5.

Det är en B-färdighet

Hantverkare och Köpmän får färdigheten som Yrkesfärdighet.

Den är baserad på grundegenskapen INT.

Den här färdigheten ger en karaktär kunskap om räkneoperationer som är mer komplcerade än att räkna växelmynt. Väldigt viktig färdighet för köpmän, administratörer och andra som behöver göra mycket beräkningar.

De olika B-FV nivåerna för färdigheten är som följer:

B0 grundläggande kunskaper (FV0)

Karaktären klarar av enkla additions- och subtraktions-beräkningar. Hen klarar av att köpa öl till sig själv och sina vänner utan att bli skinnad.

B1 Obetydliga Kunskaper (FV1-4)

Karaktären klarar av de flesta additions- och subtraktions-beräkningar utan större problem. Multiplikation går bra om hen kan använda "plus-metoden": Behöver hen räkna ut 16*4 får karaktären räkna 16+16+16+16. Det funkar bra till små beräkningar men större beräkningar t.ex 653*1087 kommer helt enkelt ta för lång tid att beräkna på det sättet.

B2 Små kunskaper (FV5-10)

Karaktären klarar av de fyra räknesätten utan några större problem.

B3 Goda kunskaper (FV11-15)

Karaktären klarar de fyra räknesätten, bråk och procenträkning.

B4 Mycket goda kunskaper (FV16-19)

Karaktären klarar de fyra räknesätten, bråk, procenträkning, ekvationer, geometri och derivata.

B5 Expertkunskaper (FV20+)

Karaktären klarar de fyra räknesätten, bråk, procenträkning, ekvationer, geometri, derivata algebra, konfluxometriska logaritmer och abstrakta primtangenser. En expertmatematiker kan beräkna planetbanor, maginoders exponentiella utbredning, ljusets brytning i svarta gasmoln, tabast-reps hållfasthet i magistormar, och massor av annan livsnödvändig kunskap.

Slumpartad wiki