FANDOM

Magiska pergament är magiska artefakter som tillverkas av skickliga magiker för att kunna ge mindre skickliga magiker möjlighet att kasta besvärjelser som de inte själva orkat lära sig.

Magiska pergament är en form av Magiska föremål. De är dyra, men tillverkas ändå relativt ofta av magiker som vill tjäna snabba pengar. Pergamenten innehåller information om hur gester ska utföras och hur trollformler skall uttalas, men de innehåller själva en besvärjelse som kanaliserar PSY på rätt sätt för att skapa besvärjelsens effekt, så att magikern ska slippa kanalisera den. Dock måste pergamentet dra PSY från sin användare, och effektgraden på pergamentets besvärjelse är bestämd på förhand och magikern måste låta pergamentet dra de PSY-poäng som krävs.

Magikern måste ha minst B-FV 4 i det språk som pergamentet är skrivet på. Det tar (effekgrad) SR att kasta en besvärjelse på det här sättet. Magikern kommer behöva slå ett INT-slag och ett Magistudier-slag för att besvärjelsen ska ha någon effekt. Om något av dessa slag Fumlas så behöver man slå ett slag på Snedtändningstabellen.

Normalt har ett magiskt pergament bara laddning för att kunna användas en gång.

Tillbaka till magi Redigera
Källa: Drakar och demoner femte upplagan

Slumpartad wiki