FANDOM

Magiska föremål Redigera

Magiska föremål kan vara av alla möjliga olika slag och innehålla väldigt varierande besvärjelser. Den här sidan kommer bara beskriva ett fåtal och SL kommer behöva skapa alla möjliga hen kan vilja ha. Var försiktig med att inkludera alltför många magiska föremål. Det är tänkt att magiska föremål skall vara ovanliga och väldigt svåra att få tag i, men inte omöjliga att få tag i.

Magiska föremål har en eller flera besvärjelser bundna i sig, på ett bestämt antal effektgrader. Till exempel kommer en magisk stav med besvärjelsen BLIXT E3 alltid att utlösa en BLIXT med effektgrad 3 när den används, varken högre eller lägre.

Magiska föremål Lyckas alltid använda sina besvärjelser, man behöver inte slå besvärjelseslag för dom. Dock så behöver dom PSY när besvärjelsen används, och i normala fall tar föremålet PSY från sin användare. Dvs, användaren förlorar PSY när hen använder sina magiska föremål på samma sätt som man gör om man använder besvärjelser, och dessa PSY-poäng återhämtas som vanligt. Vissa föremål har besvärjelsen NEXUS bundna i sig, vilket gör att föremålet kan ta PSY-poäng från naturen istället för från sin användare.

De flesta magiska föremål har en begränsad mängd besvärjelser bundna i sig, de allra flesta har bara en enda besvärjelse, och när den använts är den förbrukad och det magiska föremålet slutar vara magiskt. Vissa magiska föremål har dock en besvärjelse som heter PERMANENS, vilket gör att vare sig PERMANENS besvärjelsen eller några andra besvärjelser försvinner ur föremålet, och besvärjelserna i det kan användas hur många gånger som helst.

Ett föremål som har både NEXUS och PERMANENS är således ett mycket mäkigt föremål.

Rustningar och vapen Redigera

MAgiska vapen och rustningar är ofta förtrollade med "enkla" besvärjelser såsom FÖRTROLLA VAPEN, LJUS, VARSEBLIVNING, SKYDD eller ANTIMAGI. Lite mer avancerade besvärjelser som fortfarande är ganska vanliga är VIRVELSKÖLD, LYFT, och OSYNLIGHET. Det är vanligt, (men väldigt dyrt) att magiska vapen och rustningar förtrollas med både PERMANENS och NEXUS, så att deras besvärjelser kan vara ständigt aktiva.

Stavar och spön Redigera

Trollstavar och trollspön är mycket vanliga att använda till att skapa magiska föremål. De tillverkas ofta i mithril, silverlind, järnek, eller mistel, eftersom dessa material anses kunna binda besvärjelser bättre än de flesta andra material.

Magiska Brygder Redigera

Magiska brygder eller drycker är gjorda för engångsbruk. De skapas ofta genom Alkemi, och innehåller en besvärjelse som påverkar personen som dricker brygden.

Vanliga besvärjelser i magiska brygder är ÖKA, HELA, LEVITATION, OSYNLIGHET, SYN, TELEPORTERING och VARSEBLIVNING.

Analys av magiska föremål Redigera

För att kunna använda ett magiskt föremål krävs följande:

  1. Man måste veta att föremålet är magiskt.
  2. Man måste veta vilka besvärjelser som finns lagrade i föremålet.
  3. Man måste veta hur man aktiverar föremålet.

Om man har färdigheten Känna Magi kan SL slå ett dolt slag första gången man kommer i närheten av det magiska föremålet, eller om rollpersonen försöker att aktivt känna efter om något föremål innehåller magi. Lyckas detta slag så uppfyller man krav nr 1. Det går också att använda besvärjelsen VARSEBLIVNING

När man vet att ett föremål är magiskt kan man använda besvärjelserna VARSEBLIVNING eller SYN för att få veta exakt vilka besvärjelser som finns i föremålet.

När man vet vilka besvärjelser som finns i föremålet kan man använda besvärjelsen SYN för att ta reda på hur man aktiverar besvärjelserna i föremålet.

Föremål som är ständigt aktiverade behöver inte analyseras.

Slumpartad wiki