FANDOM

Att parera med en sköld går till på samma sätt som när man parerar med ett vapen. Den stora skillnaden är att en karaktär behöver bara FV i en Vapenfärdighet specialiserad på en sköld för att kunna använda skölden i sköldarmen samtidigt som hen svingar ett vapen i svärdsarmen. För att svinga ett vapen i varje hand krävs FV i Två Vapen samt i de två Vapenfärdigheter som stämmer överens med vapnen i fråga.

Sköldar är inga bra vapen, därför står det inte med något skadevärde i tabellen. Vill man slå till någon med en sköld kommer den göra 1T3+2 i skada, oavsett vilken sköld det rör sig om.

Här följer en lista på de vanligaste sköldarna i Drakar & Demoner, komplett med stridsvärden och priser.

Sköldar
Sköld STY-Krav BV Vikt Passivt skydd Pris
Targ/Bucklare 1 9 1 Sköldarm 500
Liten Rundsköld 3 9 2 Sköldarm 650
Stor Rundsköld 11 11 7 Sköldarm+mage+bröstkorg 1000
Långsköld (normandisk) 7 11 6 Sköldarm+Bröstkorg+sköldben 900
Trekantig Sköld 7 11 6 Sköldarm+Bröstkorg 850
Scutata (Romersk sköld) 7 13 8 Sköldarm+mage+bröstkorg 1100
Pavise (bågskyttesköld) 18 11 16 Sköldarm+Mage+Bröstkorg+sköldben 900
Läderöverdrag +2 +2 +2 +250
Metallskoning +3 +3 +3 +500

Parering av kastvapenRedigera

Om man ser när ett kastvapen kastas emot en själv så kan man parera detta vapen med sin sköld om man vill. Detta fungerar som en vanlig parering. Man kan inte parera kastvapen med ett närstridsvapen, det måste vara en sköld. 

Passivt skyddRedigera

Att parera projektilvapen är helt omöjligt, projektiler rör sig alltför snabbt för att en vanlig dödlig ska hinna reagera. Däremot kan en projektil träffa en sköld som en karaktär bär på. När man slår slaget för träffområde kan det hända att projektilen träffar någon av de kroppsdelar som står under rubriken "passivt skydd" och om skytten skjuter ifrån en vinkel där detta verkar rimligt. Gör projektilen detta så tar skölden skada som när man parerar med den. 

Slumpartad wiki