FANDOM

Lönnmördare är ett yrke i DoD5.

En lönnmördare är en person som får betalt för att ta livet av sina klienters fiender. Lönnmördare i Drakar och Demoner (och de flesta andra fantasy-världar) är specialiserade på att döda utan att synas. Att kunna smyga, gömma sig, dyrka upp lås, gillra och desarmera fällor, Klättra upp för väggar och in genom fönster samt framförallt att kunna utdela direkt dödande dolkhugg bakifrån.

Den största sammanslutningen av Lönnmördare i Chronopia kallas De Dolda Dolkarnas Gille. Många lönnmördare arbetar för detta gille och tvingas följa deras regler. I utbyte får lönnmördarna som är anslutna till gillet beskydd mot många faror, såsom hämnare och domstolar.

Yrkesförmåga Redigera

Rygghugg: Om en lönnmördare lyckas smyga sig fram bakom ett offer (som är en humanoid som är mindre än två meter längre än lönnmördaren) och offret misslyckas med att Upptäcka Fara så kan lönnmördaren utföra ett speciellt rygghugg. Detta fungerar ungefär som ett vanligt anfall fast resultatet av anfallet räknas alltid lite bättre. Ett fumlat anfall räcknas som Misslyckat, ett misslyckat anfall räknas som lyckat och gör normal skada, ett lyckat anfall gör dubbel skada på offret, och ett perfekt anfall ger fyrdubbel skada på offret. Lönnmördarens skadebonus används inte vid rygghugg, bara vapnets skada.

Yrkesfärdigheter Redigera

Vill du inte spela en lönnmördare kan du välja ett annat yrke

Vill du spela en lönnmördare kan du gå vidare till att skaffa fler yrkesfärdigheter

Lönnmördare som SLP:er Redigera

Självklart kan en SL behöva ha en Lönnmördare som SLP. Om SL inte vill eller kan skapa en helt ny SLP går det såklart bra att använda värdena nedan för en "typisk lönnmördare i Chronopia". Värdena kan också användas som inspiration till en egen-skapad Lönnmördare.

Värden för en typisk lönnmördare
GE/Färdighet Värde
STY 11
STO 13
FYS 10
SMI 15
INT 12
PSY 14
KAR 11
KP 12
SB 0
Akrobatik 14
Avväpna 14
Dra Vapen 14
Finna Dolda Ting 12
Hantera Fällor 14
Hantverk 10
Hoppa 14
Klättra 13
Låsdyrkning 14
Skådespeleri 13
Slagsmål 10
Smyga 13
Stridskonst 13
Upptäcka fara 13
Vapenfärdighet 14
Vapenfärdighet 12
Vapenfärdighet 5
Giftkunskap 12
Förflyttning 11

En lönnmördare har vanligtvis icke-uppsendeväckande kläder och utseende. De är oftast beväpnade med dolkar eller kortsvärd samt många doser gift för att kunna avliva sina mål. De är också vanligt att de bär med sig dyrkar för att kunna bryta sig in i folks hem eller vart de kan tänkas behöva ta sig, samt i vissa fall rep, änterhakar och annan klätterutrustning. 

Slumpartad wiki