FANDOM

När en kroppsdel drabbats av dubbelt så mycket skador som den har KP drabbas kroppsdelen av en kritisk skada (informationen på denna sida återfinns även på sidan för skador och läkning)

En kritisk skada i huvudet betyder att skallen antingen är krossad eller avhuggen, en karaktär med denna skada dör omedelbart, utan någon chans till räddning. 

En kritisk skada i magen eller bröstkorgen orsakar medvetslöshet, och att karaktären kommer förblöda inom (FYS) antal minuter. Om någon lyckas med Första hjälpen med -10 CL eller lyckas med besvärjelsen HELA E3 så får den skadade personen genast försöka med ett svårt (-5) FYS-slag. Misslyckas det slaget finns det inget som kan rädda henom och hen kommer dö inom några minuter. Lyckas slaget däremot kommer karaktären att överleva. 

En kritiskt skadad arm eller ben kommer bli så skadad att den aldrig mer kommer kunna användas normalt. När en arm eller ben drabbas av en kritisk skada skall man slå 1T10 på tabellen för kritiska skador nedan. 

Kritiska skador i armar eller ben.
1T10 Kritisk skada
1-3 Benet i kroppsdelen är brutet. spjälkas kroppsdelen kommer den läka och kunna användas i framtiden med -3 CL på alla färdigheter som kräver att kroppsdelen används. 
4-5 Fult sår i armbågen/knäet. Kroppsdelen kan läka om man spenderar 7 veckor vilandes, men då kommer den läka så pass illa att man för alltid får -4 CL  på alla färdigheter som kräver att kroppsdelen används. Om ett ben skadas kommer förflyttningen Får och med nu som bäst vara 6
6-7 Nervbanorna är avslagna. Kroppsdelen kommer vara förlamad resten av livet. Dessutom kommer musklerna i kroppsdelen sakta förtvina pga inaktivitet. 
8-9 Muskler och nervbanor har slagits av, men de kommer kunna läka om man spenderar 14 veckor vilandes. alla färdigheter  som kräver att man använder denna kroppsdel kommer få -5 CL resten av karaktärens liv. 
10 Benet i kroppsdelen är krossat. Kroppsdelen måste amputeras. 

Redigera

Slumpartad wiki