FANDOM

KONTROLLERA PERSON är en besvärjelse från magiskolan Mentalism

Den har skolvärde 12

Den har en räckvidd på FV*4 rutor per effektgrad.

Den har en varaktighet på FV*1 minuter per effektgrad.

Denna besvärjelse låter magikern ta total kontroll över en annan intelligent, humanoid varelse per effektgrad. Glöm inte att den här och alla besvärjelser som påverkar en annan levande varelse kräver ett motståndsslag: magikerns PSY mot offrets PSYmotståndstabellen, direkt efter att besvärjelseslaget lyckas. Lyckas även motståndsslaget, så kommer offret/offren vara under magikerns kontroll under hela varaktigheten, eller tills magikern själv släpper eller tappar kontrollen.

Magikern behöver rikta sin fulla uppmärksamhet på att kontrollera sitt/sina offer. Gör hen inte det kommer offren falla ihop där de står. Magikern kan inte slåss, använda andra besvärjelser, springa, bli skadad eller något annat ansträngande utan att släppa kontrollen över sina offer. Magikern kan på sin höjd gå i maklig promenadtakt och berätta för personer omkring sig att hen är för koncentrerad på det hen gör för att kunna prata.

Magikern kan inte få offren att utföra självständiga handlingar som kräver någon form av egen tankeverksamhet från offren, det går inte att få en KONTROLLERAD magiker att kasta besvärjelser och det går inte att få en KONTROLLERAD PERSON att begå självmord, t.ex genom att tvinga den KONTROLLERADE att hoppa från ett stup eller skära sig själv med ett vapen. I övrigt går det att få en KONTROLLERAD PERSON att utföra alla typer av kroppsrörelser personen hade kunnat utför i vanliga fall, t.ex slå till någon annan med ett vapen, springa iväg, dansa, klä av sig offentligt för att orsaka förnedring, eller nästan vadsomhelst.

Om magikern släpper, eller tappar kontrollen över sitt/sina offer så faller de som sagt ihop i en liten hög där de står. När de itne är under magikerns kontroll får de varje SR slå en 1T100, och blir resultatet lägre än deras FYS återfår de kontrollen över sig själva. När varaktigheten för besvärjelsen går ut återfår de naturligtvis också kontrollen över sig själva utan att behöva slå något FYS-slag.

Tillbaka listan över mentalism-besvärjelser Redigera
Till listan över elementarmagi-besvärjelser Redigera
Till listan över animism-besvärjelser. Redigera
Till listan över allmänna besvärjelser Redigera

Slumpartad wiki