FANDOM

Köpman är ett yrke i DoD5.

Köpman och Hantverkare är de två vanligaste yrkesgrupperna i Chronopia. Köpman köper och säljer varor och behöver vara duktiga på att värdera saker och förstå vad folk kan tänkas vara beredda att betala pengar för. Köpmän är ofta specialiserade i en viss typ av varor, tillexempel; Pälsar, guld, juveler, Magiska pergament, rött salt, Svart gas, Fartyg, Bröd, hästar, korv, Viner, vapen tidsmaskiner, småspik eller något annat, men nästan alla är beredda att iallafall pröva på att handla med något nytt om det verkar lukrativt.

Yrkesförmåga Edit Redigera

En köpman får alltid +5 CL på sina slag för Köpslå och Värdera.

Dessutom för köpmän +5 på sitt slag för startkapital när de skapas.

Yrkesfärdigheter Edit Redigera

Vill du inte spela en köpman kan du välja ett annat yrke Redigera
Vill du spela en köpman kan du gå vidare till att skaffa fler yrkesfärdigheter Redigera

 Köpmän som SLP:er Redigera

Självklart kan en SL behöva ha en köpman som SLP. Om SL inte vill eller kan skapa en helt ny SLP går det såklart bra att använda värdena nedan för en "typisk köpman i Chronopia". Värdena kan också användas som inspiration till en egen-skapad köpman.

Värden för en typisk köpman

GE/Färdighet

Värde

STY 11
STO 12
FYS 10
SMI 10
INT 14
PSY 13
KAR 14
KP 11
SB 0
Administration 13
Finna dolda ting 13
Hantverk 12
Hoppa 7
Klättra 8
Slagsmål 9
Smyga 5
Upptäcka fara 8
Vapenfärdighet 8
Förflyttning 10

Köpmän har väldigt varierande utrustning. klädsel är helt och hållet efter tycke och smak, och vad som kan tänkas vara imponerande eller förtroendeingivande för kunder, och vad de brukar bära med sig i övrigt varierar minst lika mycket, helt beroende på personlighet.

Slumpartad wiki