FANDOM

PSY är för en magiker den viktigaste Grundegenskapen. Därför kan en magiker få möjlighet att förstärka sin PSY om hen hamnat i en Psykisk strid.

Om magikern under ett äventyr eller annat tillfälle hamnar i en allvarlig situation där hen behöver kämpa PSY mot PSYmotståndstabellen, och vinner denna kamp, kommer magikern vid nästa "lugna tillfälle", (dvs inte mitt i ett äventyr) få en chans att höja sitt PSY. räkna först ut CL på att höja PSY, som ska vara lika högt som (25-magikerns nuvarande PSY) slå sedan 1T20. Blir resultatet lägre en det uträknade CL kommer magikerns PSY permanent höjas med 1 poäng. Har magikern redan 24 i PSY så får hen ändå höja sitt PSY om resultatet på förbättringsslaget blir 1.

En icke-magiker kan också hamna i psykiska strider (PSY mot PSYMotståndstabellen). Om ickemagikern vinner denna duell får hen, precis som magikern ett försök att förbättra sitt PSY vid nästa lugna tillfälle. En ickemagikers chans att lyckas är dock bara (19-ickemagikerns nuvarande PSY) i övrigt fungerar detta förbättringsslag precis som för magiker.

Dessa förbättringar kan bara komma från allvarliga situationer. Två magiker kan inte utmana varandra på skoj i psykiska dueller bara för att få en chans att höja sina Psyken.

Slumpartad wiki