FANDOM

FÖRÄNDRA är en besvärjelse från magiskolan Animism

Den har skolvärde 12

Den har en räckvidd på FV*2 rutor per effektgrad.

Den har en varaktighet på FV*1 minut per effektgrad.

Besvärjelsen FÖRÄNDRA låter magikern ändra den fysiska formen på en varelse, växt eller mineral. Varje Effektgrad låter magikern FÖRÄNDRA 3 poäng STO och besvärjelsen måste ha effektgrader nog för att omfatta hela målets STO. Det är alltså svårare att FÖRÄNDRA ett storvuxet troll än en liten goblin. Magikern kan även FÖRÄNDRA sig själv med den här besvärjelsen.

Målet som FÖRÄNDRAS måste FÖRÄNDRAS till något av samma "huvudtyp" som det är i vanliga fall, alltså varelse, växt eller mineral. Alltså, det går inte att förvandla ett troll till en svamp, men det går att förvandla ett troll till groda. Målets grundegenskaper kommer inte ändras under FÖRÄNDRINGEN, så ett troll som fövandlas till en groda kommer fortfarande vara väldigt stor. Ett mål som FÖRÄNDRAS kan använda sina nya forms fysiska egenskaper, tillexempel skulle en människa FÖRÄNDRAD till en drake kunna flyga. Den som FÖRÄNDRATS får dock inga övernaturliga eller magiska egenskaper från sin nya form, så människan som FÖRÄNDRATS till en drake skulle INTE kunna andas eld.

Slutligen är det också möjligt att FÖRÄNDRA flera mål samtidigt om man använder tillräckligt många effektgrader. En FÖRÄNDRA med effektgrad 2 kan FÖRÄNDRA ett mål med STO 6, eller två mål med STO 3.

Tillbaks till listan över animism-besvärjelser. Redigera
Till listan över allmänna besvärjelser Redigera
Till listan över elementarmagi-besvärjelser Redigera
Till listan över mentalism-besvärjelser Redigera

Slumpartad wiki