FANDOM

Drakar och Demoner 5 Redigera

Bluffa är en färdighet i drakar och Demoner 5

Den är en primär färdighet som baseras på GE KAR.

Den är INTE primär för högländare, men högländare kan lära sig den som yrkesfärdighet eller sekundär färdighet.

Bluffa är konsten att snabbt dra till med en trovärdig och övertygande lögn. Man slår ett färdighetsslag för Bluffa när spelaren kommit på en lögn, och man behöver kontrollera om den Rollpersonen ljuger för går på lögnen. Spelaren slår färdighetsslaget, men SL räknar ut CL dolt. Jämför båda personernas INT, resultatet är modifikationen för Bluffa.

Om färdighetsslaget Lyckas så går personen på Bluffen, men Bluffen kommer genomskådas förr eller senare, förslagsvis efter lika många minuter som differensvärdetFärdighetsslaget.

Om färdighetsslaget Perfektas kommer bluffen aldrig att genomskådas, om ingen utomstående väldigt tydligt förklarar för den lurade på vilket sätt det är en lögn.

Om färdighetsslaget Misslyckas eller Fumlas kommer personen som blir ljugen för omedelbart att genomskåda bluffen. Exakt vilka konsekvenser detta får varierar såklart från situation till situation och från person till person. SL får avgöra från fall till fall vad som händer.

Slumpartad wiki