FANDOM

Vanlig och detaljerad strid Redigera

I grundreglerna till DoD5 beskrivs två typer av strider, vanlig strid och detaljerad strid. Det vanliga stridssystemet är gjort för att spela strider mot monster och icke-humanoider, medans det detaljerade stridssystemet är gjort för strider mellan humanoider.

Stridsrundan (SR) Redigera

Strider är alltid kaotiska och många beslut tas under kort tid. För att få någon slags överblick över detta delar man upp tiden i Stridsrundor, som förkortas SR. En stridsrunda är ungefär 5 sekunder lång. Stridsrundor är egentligen tillräckligt långa för att alla inblandade i striden ska hinna med att anfalla eller parera så många gånger som de kan, så det exakta tidsåtgången för en stridsrunda varierar. men behöver man veta exakt hur lång tid som förflutit under en strid kan man för enkelhetens skull räkna med att alla SR är 5 sekunder.

Avstånd Redigera

Reglerna är gjorda för att spelas tillsammans med en golvplan med fyrkantiga rutor, där varje ruta motsvarar 1,5 meter, och med tennfigurer (eller liknande) som representerar Rollpersonerna och deras fiender. Besvärjelser, Kastvapen och förflyttningsförmågor har sina räckvidder angivna i rutor för att det ska bli lättare att spela på det här sättet. Vill spelgruppen inte använda golvplaner utan låta alla strider utspelas helt och hållet i den gemensamma fantasin behöver man multiplicera avstånd och räckvidder som anges i Rutor med 1,5 för att få fram avstånd och räckvidder i meter. Notera att skjutvapen, som pilbågar och armborst etc, har sina räckvidder angivna i meter. Detta för att man oftast vill använda dessa vapen på större avstånd, och vill man använda dom på nära håll så påverkas sällan CL pga av de korta avstånden.

Förflyttning under strid Redigera

Alla varelser och Rollpersoner har sin förflyttning angiven i Rutor per SR. Förflyttningsreglerna är särskilt gjorda för stridssituationer, men de kan såklart appliceras på andra situationer också.

En person som rör sig normalt i en strid behöver vara försiktig och vara uppmärksam åt alla håll, och kan därför röra sig bara de rutor per SR som anges vid karaktärens förflyttning

En person som befiner sig på ett jämnt underlag eller i nerförsbacke och inte är nämnvärt störd (Tillexempel försöker undvika att bli ihjälslagen av en fiende) kan springa Dubbelt så långt som sin förflyttning anger. Nackdelen med detta är att personen inte kommer kunna göra någonting annat under den SR, karaktären lägger all energi på att springa.

En person som befinner sig på jämnt underlag eller nerförsbacke, inte är nämnvärt störd av fiender som försöker slå ihjäl henom och dessutom inte bär vare sig rustning, tung packning, någonting i händerna och har på sig passande kläder kan Sprinta lika långt som sin (förflyttning*3) rutor per SR. Personen kan inte göra något annat än att sprinta i den Stridrundan hen väljer att sprinta

Slumpartad wiki