FANDOM

Örtkunskap är en sekundär färdighet i DoD5.

Vissa Animister, elementarmagiker, mentalister, munkar och ärkemagiker får den som yrkesfärdighet.

Den är baserad på grundegenskapen INT.

Örtkunskap ger en karaktär kunskap om hur man framställer läkande, lindrande eller smärstillande dekokter och omslag. Genom att använda dessa dekokter eller omslag kan man lindra en persons skador och kanske läka skadorna snabbare än vanligt.

Färdigheten omfattar både framställningen av medicinerna samt kunskaper vart man kan hitta ingridienserna.

Varje dag en karaktär letar efter ingridienser på en plats där det rimligtvis kan finnas de ingridienser hen söker slår man ett färdighetsslag.

Fumlas slaget hittar man en annan typ av örter som man misstar för att vara de man letade efter.

Misslyckas slaget hittar man ingenting.

Lyckas slaget finner man 1T4 doser av det man sökte.

Perfektas slaget finner man 4T4 doser av det man sökte.

Notera att örter och bär och liknande behöver oftast torkas på ett speciellt sätt för att de aktiva ämnena skall komma fram och att frukter behöver användas färska för att deras aktiva ämnen inte ska försvinna. Detta varierar dock från växt till växt, SL får avgöra om det inte är väldigt uppenbart vad man ska göra med de ingridienser man finner.

Slumpartad wiki